måndag, april 30, 2007

Alternativt Valborgsfirande


Annie och jag tänkte ha en tjejkväll på Valborg. Bjuda in lite andra singeldamer, se på brasa, äta gott, kanske gå på dans.
Men så började vi gruva oss. Ska vi va i stan eller på landet? Ska vi gå på brasa eller skita i det? Ska vi ha festkläder eller mysbrallor? Känner vi oss inte lite slitna för att gå ut och dansa?
Vi kanske inte ska göra någonting...

Så fort det var uttalat blev det bestämt.
Ingenting! Vi gör ingenting, vi tänker inte ens umgås.
Wonderful. Vi jobbar klart och så går vi och köper lite gotta, var och en på varsitt håll. Och kryper in i våra pörten och har det så bra, så bra.

Att vara en halvgammal, småexcentrisk tant och totalt strunta i alla traditioner. Och njuta hämningslöst av ensamheten bakom gardinerna.
Jag antar att det är det som är rikedom. Att veta att de man gillar och vill ha finns kvar.
Fast just ikväll bakom sina egna neddragna gardiner.

2 kommentarer:

Maria sa...

Jag lyfter på hatten och utbringar ett hurra för ett så bra beslut! Jag kör samma stuk!

... känner att tillfället kräver... en skål!

Stina sa...

Skål kära syster! Har just för femtionde gången gratulerat mig själv till ett sådant strålande beslut. Hoppas du har det lika mysigt som jag.