onsdag, februari 18, 2009

Fönstertittning

Maria brukar smygglutta på sin halv- eller helnakne granne tvärs över gården. Det låter onekligen lite kittlande. Jag kan inte låta bli att tycka synd om mina grannar som skulle bli tvungna att referera enligt följande i sina bloggar om de tjuvtittade på mig:

När klockan är åtta kliver hon in genom dörren, slänger väskorna på golvet och ytterkläderna i en hög bredvid.

Sedan går hon in i köket. Tänder lampan över spisen och öppnar kylskåpet. Glor in i kylen dryga fyra minuter och stänger kylskåpsdörren igen. Öppnar frysen och vänder på något nedfryst. Sedan stänger hon dörren och stirrar på sin spegelbild i köksfönstret. Hon ser ut att vara helt väck. Så går hon ut i hallen igen och vänder ut och in på något som ser ut som en träningspåse. Några trassliga trasor slirar ner på golvet och får ligga kvar i en hög som hon kliver över när hon styr mot vardagsrummet.

Inne i vardagsrummet tittar hon ut genom vardagsrumsfönstret med samma letargiska uppsyn som hon tidigare uppvisade i köket. Men nu tänder hon ett par värmeljus i fönstret. Och en rökelsepinne. Nu ser hon lite piggare ut. Hon travar tillbaka till köket och häller upp ett glas vin. Så går hon tillbaka till kylskåpet och tar ut en burk jordnötssmör. Med en cocktailpinne som hon hittar i diskhon äter hon direkt ur burken. Hon upptäcker något som ser ut som en bulle i skafferiet. Den arrangerar hon på en liten bricka tillsammans med jordnötssmöret och vinglaset och så går hon in i vardagsrummet igen. Hon slår på datorn och börjar tydligen jobba med något angeläget samtidigt som hon festar på sin måltid, eftersom hon blir sittande en god stund.

Efter ett tag släcker hon datorn och försvinner några minuter för att återuppstå i en klädedräkt som kan vara en pyjamas men lika gärna kan vara någon typ av estradkostym från åttiotalet.

Nu lägger hon sig i något som påminner om en väl tovad hundkorg men som också kan vara en kärleksfullt använd soffa. Det uppstår ett flimrande ljus i rummet. Hennes gestalt är helt orörlig och skulle kanske väcka en viss oro om det inte vore för att hon med hundraprocentig förutsägbarhet genomgår samma procedur nästkommande kväll.

7 kommentarer:

stella sweden sa...

Hahaa...blev så hungrig att jag tog en riskaka u bredde smör u la på ett tjockt lager ost sen in i micron! Åhhhh så gott!

Stina sa...

Stella kära du, töser som vi måste se till vårt näringsintag så att det täcker kostcirkeln och håller humöret i jämnmod. Helt klart att vi båda fattat hur det går till.

Maria sa...

Dina grannar har en hel jäkla show att beskåda om man jämför med mina!!!

Åh riskaka!
Jag doppar mina i mild yoghurt+dipmix!!!

Maria sa...

... jag skulle nog säga att du upplevs som en intressant och belevad... livsnjutare... i jämförelse!

Stina sa...

Haha du kära Maria, vi kanske helt enkelt är mer intressanta utanför våra väl inoljade små pörten. Får vi hoppas.

Baronessan sa...

Men vafan.... ser du in till mig? :)
Du har en UTMANING hos mig.

Stina sa...

Men käraste Baronessan, har jag? Törs du skicka utmaningar till en så debil bloggare? Jag antar den, NU!