fredag, februari 20, 2009

Inte så god mat

Jag fick en matutmaning av Baronessan. Jag ska lista mat jag inte gillar=helst inte äter. Jag är en moralkärring när det gäller mat dock, och pratar ogärna om mat som äcklig. Även om jag inte gillar den. Baronessan har barndomsskräckisar och det känner jag igen. Det jag inte är så förtjust i som vuxen hänger med från barndomen med vidhängande minnen. Som barn var jag pickigaste sorten och fick alltid sitta kvar i skolmatsalen tills städtanterna skulle gå av sitt pass och resolut tog tallriken ifrån mig. Mitt uppdrag är att tycka till om Baronessans skräckisar, lista mina egna och skicka vidare utmaningen till fem andra bloggare.

Baronessan tycker så här:
1. Kalvdans (barndomsskräck)
2. Dillkött
3. Bräckkorv (större barndomsskräck)
4. Njure
5. Sillbullar i korintsås (störst barndomsskräck)

Jag har nog aldrig ätit kalvdans, tror jag, men skulle gärna smaka efter att ha läst om alla skiftande smakupplevelser. Dillkött tycker jag om, men det kräver sin kock(a), annars: skittrist. Baronessan, sweetie, korv som är så gott! I alla former, från alla väderstreck. Njure gillar inte jag heller och sillbullar var tack och lov något som min mamma aldrig ställde fram på matbordet.

Själv har jag väldigt svårt för:
1. Blodpudding. Fastän jag åt det med barnen när de var små eftersom det var typ det enda de åt. Och jag orkade laga.
2. Palt. Jag älskade min farmors palt när jag var liten, men fick magsjuka en påsk i Åskiljeby och spydde palt i timmar. Tror jag. Därefter, aldrig mera palt.
3. Komage. Blir man bjuden på ibland i franska hem i lantlig miljö. Lika förfärligt varje gång.
4. Tunga. UÄK! Absolutely no further comments!
5. Sötpotatis. Extremt överskattad potatissort enligt min uppfattning.

Nu kommer det pinsammaste av allt. Jag känner inte fem bloggare som jag kan skicka vidare till. Snacka loser, nörd, patetisk figur. Jag har full förståelse för om jag inte får göra sandkakor med er hädanefter i bloggsandlådan. Jag skulle kunna våga mig på att skicka till Stella och Pappa B men de har redan fått utmaningen tror jag. Och Sarah är en slöfock på bloggande nuförtiden (tyvärr för hon skriver så bra) och Baronessan kan ju inte gärna komma på fråga. Nåja den som vill får de ta´n, annars skickar jag till vidare till Maria och Lotta.

5 kommentarer:

Lotta sa...

Jag smyger mej in bara på en del av utmaningen här bland komentarerna & gör tvärtom lixom, lite kul att typ alla dina äckel-rätter är mina favoriter :)

BLODPUDDING: älskar jag, om jag får stekt lök & lingonkeso till.
PALT: Älskar jag ännu mer, om det är blodpalt på renblod & jag får sirap till. Potatispalt är åxå supergod, speciellt om man steker resterna. & ingenting är så härligt som en riktig paltkoma :P

KOMAGE: vet jag inget om

TUNGA: kokt rentunga är en favorit, men spetsen får man inte äta för då börjar man ljuga helt vansinnigt.

SÖTPOTATIS: grillad med havs-salt på är mums.

Stina sa...

Ha, tack kära du. Det där med blodpuddingen känns bekant, tror bestämt vi avhandlat det tidigare. Palt ska jag nog prova igen, det låter gott på din beskrivning och preskriptionstiden för illamående borde ha gått ut nu.Annars tror jag bestämt att vi har en del gemensamma barndomssmaker,komna"norrifrån" som man säger i Stockholm.

stella sweden sa...

Juuu...har ju tatt den på mitt jävla vis! Turbananer...yeck!

;)

Stina sa...

Ja, haha, jag vet! Let´s go bananas!

Maria sa...

Återkommer... i ämnet... absolut!