torsdag, maj 10, 2007

Ornitologen

Jag sitter och har det så mysigt i min lya och skriver och tänker. Fönstret är öppet och det är så där efter vårregnet-svalt och faktiskt att det luktar gott även om det är mitt i stan. Fåglarna kvittrar. Koltrasten. Bofinken. Men så brölar det till och de andra fåglarna tystnar. Tjoho, tjoho ekar det mellan husen. Jag är verkligen ingen fågelkännare men vad är det där för fågel? Och hur desperat kan man låta? Tjoho, tjoho. Här sitter jag på grenen och väntar. Det låter som en jättefågel. En häger kanske, hur kvittrar de? Ja, ja jag vet nog vad våren kan ställa till med, men lite anständighet i raggningsmanéren om jag får be. Det är städade kvarter det här.
Vad farao är det för fågel?

2 kommentarer:

Maria sa...

Kan det vara "ensamma mannen" som förirrat sig från mina kvarter till dina...!?

Stina sa...

Ja kanske det. Men att irra upp i trädkronorna verkar väl på. Kanske att han tittar in genom fönstret en dag. Det vore väl intressant.