måndag, mars 05, 2007

Sirliga antika kavaljerer


På jobbet möter jag alla sorters kunder. En genre är de äldre belevade herrarna. Bildade, eloquenta, och just äldre. Ingen är född senare än 1920 och de för sig med en pondus och grace som bara en livslång karriär inom forskning och vetenskap kan medföra. Men. De är inte alltid så moderna. De står och tummar på en bunt handskrivna papper som de vill kopiera. Skanning vet de inte vad det är, än mindre webbaserade kopieringskonton. Jag har särskilt en favorit. Och uppskattningen är ömsesidig eftersom alla inte alltid orkar ta sig an hans ofta ganska långrandiga ärenden. Hans ytterrock är av det gamla filtade slaget och räcker till fotknölarna. Hans skrynkliga, blåtonade näsa vittnar om att de gamla filosoferna har ackompanjerats av karaffer med portvin. När han ser mig i lokalen samlar han all den kvarvarande energi hans gamla seniga kropp kan uppbringa och styr stegen mot mig. Jag lotsar honom (mot alla regler) back-office och hjälper till att kopiera hans uråldriga dokument eller kvitton från försäkringskassan eller vad det nu kan vara.

Han är tacksam. Och säger att jag är en älskvärd fröken. Sen stegar han iväg och snart kommer han att vara ett minne blott.

1 kommentar:

Maria sa...

Åh, ni män med kravatt... vart tog ni vägen!?