onsdag, mars 21, 2007

Förnödenheter


Jag stod plötsligt utan mensskydd på jobbet. Eftersom jag vistas på en arbetsplats med hyfsat civiliserad service runt omkring pilade jag iväg till Pressbyrån. Kön var lång men det är bara skönt, man hinner tänka. När det blev min tur bad jag den unga damen om dambindor. Hon såg ut som om jag bad henne skjuta någon i huvudet. Jag vet inte viskade hon och vände sig till den manlige kollegan i grannkassan som såg ut att vara tretton. Har vi dambindor väste hon så att det verkligen hördes att hon väste men inte vad. VAAA? hojtade han begripligt nog tillbaka. Har vi dambindor? viskade hon, ännu lägre. VAAA??? Har vi daaambiindor? viskväste hon så att alla i kön började se riktigt intresserade ut. Killen hörde forfarande ingenting utan kom lubbande: VAA?

Jag undrar om ni säljer dambindor frågade jag med min vanliga tantröst och han såg ut som om han skulle dö och sedan svängde han blixtsnabbt in på lagret och rotade runt och kom ut med lite olika paket. Ett jättebagage med nattbindor, large så att säga, ett rosa litet näpet med minitamponger och så ytterligare något som kanske är normal size, vad vet jag. Högröd jonglerade han paketen framför näsan på mig och jag pekade på ett av dem, sa att det där blir bra, betalade och gick.

Men herregud mina små ängelbarn! Det är 2007. Och Sverige. Jag har köpt den här typen av rätt vanliga hygienartiklar lite varstans i världen och även om det var lite hyschigt en gång i en högkyrklig amishliknande håla i Klippiga bergen så har jag aldrig varit med om en liknande prydhet i uppträdandet. Vad har hänt? Jag längtar plötsligt tillbaka till sjuttiotalet. Hår under armarna och mens. Det fick man ha.

5 kommentarer:

Maria sa...

Jag håller med! Back to basic... natural is sexy!

Märklig prydhet då de flesta verkar vika ut sig och raka sig rena både här och där och gärna prata om det som om det vore det mest naturliga i världshistorien!? Men det känns som om vi har en backlash till att tabubelägga sådant som kan lämna kroppen, som hår och vätskor... som på den gamla goda tiden när man trodde att man kunde bli sjuk av en liten skinnpåse vilken man gömt under golvtiljorna innehållande naglar och hår, typ trollpackedoningar! Rent och rakat ska det vara, annars är man omänsklig och osexig! Stackars, stackars små änglatrumpeter!

70-talet känns som rena rama sundhetstecknet idag!

Maria sa...

Oj, nu kom bilden fram också... är det yogabindor det där eller?

Anonym sa...

Inget slår 70-talet!! Har jag hört..Men jag diggar det oavsett :) Länge leve den håriga kvinnan!!

Stina sa...

Kära Maria och Cocos! Visst tror man inte sina öron, men så är det. Ja bilderna är faktiskt från Libresse. Så vig blir man under de onämbara dagarna. Prova får ni se.

Lotta sa...

Tänk att det finns en massa onämnbart... ja jäklarns.. men blod verkar skrämma vare sig det är mensblod eller blod ovanför ögat... har jag märkt på sistånne...