onsdag, januari 31, 2007

Tråkig bloggare

Nu var det inte meningen att den här bloggen skulle bli en sjukjournal. Men vad gör man när sjukskrivning för snor är aktuellt för andra gången samma tvåveckorsperiod. Jag roar mig med att ligga i sängen och titta runt i min lägenhet. Den är SÅ tråkig. I normala fall är det inget jag fäster mig vid. Jag går ju vanligtvis till jobbet i ottan och kommer hem när det försonande kvällsskimret har lagt sig, så jag är lyckligt ovetande om de estetiska skavanker jag faktiskt omges av. Men i dagsljus, jösses, vad har jag egentligen för krukväxter? Fetknoppar och svärmorstungor som är reliker från åttiotalet, och som inte ser ut att ha fått någon jord sedan dess. I väggen ovanför gardinstängerna är det fula hål med gamla plugg i. Det beror på att mina väggar är gjorda av mjöl så att gardinstängerna ramlar ner lite då och då och jag borrar nya hål som kanske håller ett tag. Ja, ja. Hålen ska spacklas. Sen. Alla mina böcker är inte ett dugg ordnade och min inte helt moderna skivsamling ligger i högar på ställen där man sällan letar. Och jag är för trött och sjuk för att göra någonting annat än att glo på eländet. Nej förresten, jag har hämtat IKEA-katalogen och ligger och bläddrar i den. Den är från 2005, hittade ingen nyare, men det har nog föga betydelse för eventuella uppryckningar i det här hemmet. Vilket nyinköp som helst skulle te sig som en ultramodernitet, alternativt knäppretro. Eller förresten: "herregud så patetiskt, vad efter hon är, har hon upptäckt Tricia Guild NU?" Så där är det nämligen, att jag hela tiden ligger tio år efter. Med klädsmak, heminredning, musik. Min smak är inte sådär helt off att jag framstår som rätt. Nehej, det är just så att jag tycker om Tricia Guild, om ni fattar. Om jag vore lite piggare skulle jag passa på och ringa värden och be dem komma och rensa avloppet som helt har korkat igen. Nu när jag ändå är hemma menar jag, men blotta tanken att ha Husets Vaktmästare drällande i badrummet halva dagen gör att jag slår bort tanken och i stället vispar ihop en ny treo. Nu ska jag sova.

3 kommentarer:

Maria sa...

Krya på sig nu! Tyvärr känner sig även Bettan sjuk idag...

Stina sa...

Tack! Ja fy stackars hon. Jag hoppas på återtåg på fredag.

Maria sa...

Vi säger så här: Vi ses på lördagkväll!!!