måndag, januari 21, 2008

Bokhyllan behöver ordnas, typ NU

I söndags var det så här fint väder.


















Då var jag inte ute och promenerade, fastän jag borde. Bilden är från förra söndagens Rålis-runda. Nej i söndags fick jag för mig att jag var tvungen att städa bokhyllorna. Sätta alla böcker i bokstavsordning. De har stått huller om buller i två och ett halvt år. Sedan inflytten närmare bestämt. Och det har gått bra hittills, men i söndags var det dags för ett städutbrott. Aldrig urkliven pyjamasen for jag omkring och flyttade böcker. Efter fyra timmar mådde jag illa och gick och lade mig. Då såg det ut så här.

Klockan fyra insåg jag att ingen människa i hela världen skulle komma och städa upp efter mig. Så jag klev upp och fortsatte och blev så småningom belåtet färdig.
Jag fantiserar alltid om böckerna när jag går igenom bokhyllan. Jag undrar om Werup trivs där bredvid Wine, och jag undrar vad Sara Lidman och Stig Larsson tisslar om när de står där och trycker mot varandra. Det är lite som Sagan om den ståndaktige tennsoldaten. Tingen får liv i min överhettade städhjärna. Sedan tummar jag alltid på de sladdriga franska pocketarna som jag köpte i Frankrike på sjuttiotalet. De håller inte ihop, de har märkliga fläckar och bladen är gråbruna. Jag funderar alltid på att slänga dem. Göra rent hus liksom. Vem kommer att läsa om Le noeud de vipère? Någonsin! Men de får vara kvar. I mina hyllor får det mesta bli oslängt. Till och med gamla deckare får nåd. Och vem ska annars prata med Maupassant om jag kastar Mauriac? Det är en fråga det.
Sedan gick jag tillbaka till sängen med matbricka och folköl och glodde på ett par avsnitt av Sex and the city. Det var den helgen.

Inga kommentarer: