söndag, oktober 07, 2007

Härlig helg

Ibland är helgerna precis så som man vill att de ska vara.
Start fredag kväll med Stockholms coolaste och roligaste bokcirkel. Tack Monica för den goda maten och den självklara gästfriheten. Och tack till bokmalarna som berikar mitt liv med visheter och roligheter och som njuter lika mycket som jag av god mat och några glas rött och så lite bokprat förstås. Jag vinglade in i lägenheten klockan 2 på morgonen där sonen låg ned bäddad i gästsängen och undrade vad morsan egentligen hade för sig mitt i stockholmsnatten.

Lördagen skulle Cocos ha beskrivit som "fett chill". Jag mötte Ankie och lill-Anna vid 12. Vi köpte blommor på Hötorget och pratade. Intog italiensk mat bland turisterna i Gamla stan och pratade ännu mer. Kyparen var nittifem och sur och såg möglig ut. Han trampade i Ankies väska som låg pyttelite i vägen. Gubben småväste och såg ut som om han tänkte slänga ut oss för oordnat uppträdande. Han fick ingen dricks men maten var god.


När vi var mätta gick vi på vernissage i Gamla stan och beundrade stor-Annas konst och fick inspiration och motivation. (Love your art Anna!) Och träffade gamla och nya vänner och bekanta. Vi pratade vidare.

Promenad till söder där befolkningen har korviga yllestrumbyxor och håret färgat i nyanser som inte går att köpa hemma i Vasastan. Men vad gör det, vi älskar Söder i alla fall. Plötsligt var vi lite frusna och kaffesugna och hittade ett förtjusande kafé på Bondegatan där personalen var älskvärd men glömde bort allt vi beställde. Men det gjorde ingenting för de kom trippande med kaffet och juicen och morotskakorna omedelbums när vi sade till.

På lördagskvällen var jag trött och kände mig så behaglig. Åt rester och pratade i telefon.
Nu: söndag.



Jag har ätit frukost och druckit kaffe i två timmar. Jag får göra vad jag vill utom att sätta sprätt på pengar och det känns befriande och lyxigt. Jag tror att jag ska städa lådor och läsa IKEA-katalogen. Det ligger helt rätt en helg som den här.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Maaaamma!! Oj vad jag längtar efter dig nu när jag läser din underbara blogg. Tuff och cool och vacker.
Puss

Stina sa...

Gulle dig! ska just läsa din och få lite Cocos-längtan. Nu sticker jag strax till landet så vi kanske inte hörs förrän nästa vecka. Puss!