onsdag, juni 06, 2007

Lite vemodigt

Den här veckan är jag ledig från jobbet. Sista ungen ut ska ta studenten i morgon. Det ska inte bli någon jättemottagning, utifrån studentskans önskan. Men någon liten tillställning får det ändå bli och lite pyssel innan blir det alltid. Några tomater ska inköpas, lite blommor, kort, klänningar och citroner till kakorna. Jag har varit en trägen kund på Daglivs de senaste dagarna. Igår när jag stod i kassan stod en liten dam efter mig. Hon registrerade stillsamt mina inköp. Tre kilo potatis, knippen av basilika, mynta och persilja. Oliver i storburk, turkisk youghurt, ett tjog ägg, ett kilo citroner. Och lite annat. Själv hade hon en kartong jordgubbar och en snipa gräddfil. Det for förbi i min hjärna att sådär kanske jag också står om några år. En liter jordgubbar. Inget mer. Storpackens tid kommer att vara förbi. Balar av toapapper, shampoflaskor som det aldrig finns nog av i skåpen, mjölk och fil, mjölk och fil. Inget av det där kommer att behövas. Ungarna flyger ur boet. Håret slänger, lätta fötter springer iväg.
Ny fas i livet. Lite sorgligt är det allt. Men också härligt.
Den ljusnande framtid är vår.
Nu har jag inte tid att skriva mer. Daglivs väntar.

3 kommentarer:

Maria sa...

Hoppas att du har en underbar vecka... på Daglivs! Ta med kompass och karta, jag har ju gått bort mig där en gång... med gråten nära hittade jag till slut kassorna! Men du har vanan inne och känner till affären som din egna ficka antar jag...

Lotta sa...

Ja det är inte lätt i den butiken.... förra veckan höll jag på att leta ihjäl mej efter bubbelvattnet.... susade runt som en dåre flera varv... tills jag fick någon att berätta att drickan är på övervååååningen..... jag hann bli helt svettig......

Stina sa...

Maria och L8: Ja jag vet! Affärn ifråga är en pest. Alltid knökfullt med folk och, som sagt, jättestort. Men allt finns, i något hörn, så man får allt gjort på samma ställe i alla fall. Bubbelvattnet har jag också letat efter. Här är ett annat test: prova att hitta hårspännen. När det är bråttom. Huvaligen.