torsdag, januari 15, 2009

Till Paris

Till Paris, Till Paris, Till Paris....

Jag ska åka till Paris!

Jag ska packa mina vårhattar och kuvertväskor. Om det visar sig att jag inga sådana har i min garderob inköper jag lämpligt antal i god tid före avresa. Jag tar fram min pariskarta som är från 1996 och hoppas att den ska duga. Att det inte byggts om på centrala platser i staden så att jag kommer att få svårigheter att hitta. Min karta är smulig på ställen där det hade varit bra med tydliga anvisningar. Jag får ta fram en blyertspenna och fylla i gatorna. Jag har glömt bort var Rodin-muséet ligger. Jag kanske vill gå dit och smeka skulpturerna i trädgården. Om A följer med ska hon åka upp i Eiffeltornet. Det har jag gjort ett par gånger när jag var yngre. Kanske är det dags att göra det igen. Det mest framträdande minnet från tornet är en ofantlig dam som trängdes i hissen och nästan golvade mig med sin andedräkt. Jag var tio år och hade inte någon större erfarenhet av hur vitlök kan dofta ur varma gap med mycket prat. Om jag får tid ska jag gå i den där bokhandeln som är i fyra våningar och som ligger i ett hörn någonstans vid Place saint Michel. Sist jag var där köpte jag en volym av Makine som jag låg och läste på hotellrummet medan B var på någon sorts soirée. En kväll fick jag följa med och äta minisnittar och se städad ut. Vi träffade Charles som ångrade att han tagit med älskarinnan i stället för sin fru när han såg att jag var med. Hans näsa var rödare än vanligt. Jag undrar hur han har det nu för tiden. Jag ska utan att passera gå äta lunch på Drutten. Den som vill får följa med annars går jag själv. Jag ser framför mig kyparnas småspringande med fyllda brickor och deras vita förkläden som sveper över golvet. Men de kanske inte är kvar. Det kanske är nya tider även på Drutten. Hoppas att det kommer att vara sol! Då ska jag sitta på en parkbänk i Luxembourgträdgården och äta skinksmörgås och titta på snyggingar.
I helgen var min älskade lilla Ros på besök och vi hade det hur fantastiskt som helst. Vi åt thai-mat och gick på promenader och satt i soffan och varvade teveserier med babbel. Ett samtalsämne för helgen var att man inte ska ha så många färdiga förväntningar på sina utlandsresor. Man blir så lätt besviken.

4 kommentarer:

Maria sa...

Jag säger bara: PARIS Baby!!!

Stina sa...

A mais oui!!!

Anonym sa...

Vanudå? Har du bokat - och utan å fråga mig??? Nä, det förstås, jag har inte råd, och jag brukar av princip endast åka till italienska huvudstäder, men efter Gomorra så genomgår jag en svår och djup kris i mitt kärleksförhållande med Italien, och brottas med en stark längtan att vara min älskade otrogen ...
Vi hade dessutom väldigt väldigt trevlig sist vi var i PARIS, PARIS - med våra fantastiska hattar på en la tête ...
Annie (som sitter hemma och författar idag, och alltså följdriktigt först måste göra en ordentlig research av för mitt skrivande väsentliga källor!!! Suck - nu börjar jag)

Stina sa...

Kära Annie! Jag har faktiskt inte bokat än, men det kanske blir någon lite weekend i vår. Typ jobbrelaterad fast utan jobb. Kämpa på med texterna, hörs snart.