onsdag, oktober 08, 2008

Kulturhysteriskt


Förra helgen överdoserade vi närapå, Annie och jag. På fredagen blev det tre och en halv timme Tre systrar på Stadsteatern. De är SÅ bra de där tjejerna. Och grabbarna med för den delen. Min absoluta övertygelse är att regissören har en del med resultatet att göra. I det här fallet, Alexander Mörk-Eidem. Jag hade förväntningar. Och det var strålande. Hemskt, förstås. Ångest. Men glänsande. Mycket snor och utsmetad mascara. På scenen och i salongen. Teater med nerv utan en massa påklistrat teatraliskt trams, om ni fattar. Jag är av den bestämda uppfattningen att en pjäs tål ganska tuffa dramaturgiska ingrepp, om teatermakarna är pålitliga. Jag är en ivrare av moderna tolkningar. När de är bra. Liksom en ivrare av traditionella tolkningar. När de är bra. När teater är dålig är den dålig av andra orsaker.
På söndagen var vi på Konserthuset och lyssnade på en engelsk konsertpianist som spelade Ravels Vänstra hand-stycke, vad det nu heter på riktigt. Jag fick nästan ont i huvudet av att koncentrera mig. Mellan kulturupplevelserna satt vi på Teaterbaren och drack rött vin på glas och kände melankolin inom oss. Vi försökte reda ut våra liv. Vid ett bord bredvid satt ett sällskap i övre åldersregionerna, med ådrade näsor och generöst med sprit på bordet. Med armarna om varandras ryggar sjöng de sorgsna visor på något språk med öststatsklang. För att därpå bullra ut i en munter sång med hickanden och skratt. Annie och jag bytte bord. Då skrattade de så att de grät. Vi blev ännu mer melankoliska och drack ännu mer vin. På det hela var det en fantastisk helg.

4 kommentarer:

stella sweden sa...

Var det månne Ravels Bolero. för nån annan än den vet jag inte att han gjort (eller så har jag inte brytt mig att kolla) o jag kan inte säga annat än ifall Om det är den enda han gjort så är den jääävligt suggestiv...joda!

stella sweden sa...

Psst...Vin är gott när de finns i obegränsad mängd o man själv kan styra nääär man tatt tillräckteligt!

Stina sa...

Nej jag tror faktiskt att den heter något med konsert för vänster hand eller något sånt. Väldigt suggestiv i alla fall, som du säger. Och i kväll är det dags att prova gränsdragningen för vintutandet. Läsecirkel med tantgänget! Farligare än i det sällskapet blir det sällan.

Anonym sa...

Kära du!
Har inte läst dig på ett tag - men här gäller det att börja hänga me´. jag är ju högst involverad1
läser vidare, återkommer! Det var en häftig helg det där, det var det ...
Annie