söndag, mars 15, 2009

Puss på er!

I morse läste jag den mest egendomliga insändare i Dagens Nyheter. Det var en insändarskribent som tyckte att man skulle sluta klappa vuxna hundar. Det var en bild på ett par livsfarliga djur som jag skulle göra vad som helst för att slippa klappa. Men eftersom upplägget i notisen var så konstigt läste jag vidare. För att understryka hur corny det är att klappa vuxna hundar drog skribenten en målande parallell med människor. Och här måste jag citera, för det är så helsjukt att jag inte kan hitta på egna ord:

"Däremot är det obegripligt att folk håller på och daltar med vuxna djur. Det är ju som att kela med en gubbe eller tant."

Käre skribent, jag hoppas att det är jag som är tillräckligt dum i huvudet för att inte förstå poängen med din insändare. För annars blir jag svarträdd. Får man inte kela med gubbar och tanter? Pussa, krama, smeka, gosa med. Menar du det? För i så fall hoppas jag vid den gud som jag egentligen inte tror så värst mycket på, att du tänker ett varv till och hårdtränar upp din kelighet mot både människor och djur. Särskilt människor.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Heja, Stina! Jag såg också ... och tittade kärleksfullt på min älskade - men vuxna lilla kelsjuka katt, och tänkte att tur att inte världen består endast av dessa stackars tidigt stukade typer som förmpodligen inte fått klapp och kel vare som barn eller vuxen/gubbe/tant!
Leve kramarna! Och gullandet med alla gamla stela gubbs och små krokiga tanter över hela världen!!!
Annie

Stina sa...

Kära Annie, är du också uppe så här sent och bloggar? Ja du man får tydligen kämpa för kramarna nu för tiden. Men vi gör vårt bästa och kramas vidare. KRAM på sig!

Maria sa...

Oj oj oj... jag läste också den där insändaren! Vad menade han? Varför inte? Varför blir han upprörd över huvudtaget??? Om man nu skaffat sig en hund... får man inte gulla med den när den passerat tvåårsåldern eller... ? Nej, jag fattar nada...

Jag både klappar och gullar med både gamla hundar och gamla människor... så fort jag får chansen!!!

Stina sa...

Maria darling, ja vad menade han egentligen. Bara tänka sig att ha en gullig hund eller kisse i närheten och inte få klappa. Och jag ryser vid blotta tanken att en individ med den sortens åsikter skulle kunna förekomma i äldrevårdsammanhang. Vilket pervo, vid närmare eftertanke.