onsdag, september 05, 2007

Modernistisk teater

Om jag skulle beskriva de sista dagarnas förehavanden i vår lägenhet i en pjäs, då skulle det kunna bli så här:

Akt I

Jag (vid symaskinen): Har du sett sprättaren?
Cocos: Nej, men har den inte halkat ner på golvet som den gjorde nyss?
Jag: Nej, jag kan inte hitta den någonstans.

Några minuters tysnad.

Cocos (vid datorn, spelar in festmusik): Du blir väl inte trött på låtarna? Jag ska bara omgruppera lite på skiva tre.

Jag: Nej, det är lugnt. Det är bara kul. Komma lite i stämning inför festen.
Cocos: Tycker du jag ska ta med den där Uggla-låten eller är den för vulgär.
Jag: Kör den du. Kan du sänka ljudet lite.
Cocos: Jag sätter mig framför teven en stund. Jag måste ta en paus.
Jag: Fy fan vad det ser ut här. Vi måste röja lite innan mormor kommer.
Cocos: Ja. Finns det någon mat i kylen? Jag är hungrig.
Jag: Nej. Jag måste gå till tygaffärn. Jag klippte sönder fodret, jag måste ha en meter till. Ska du med?
Cocos: Nej jag måste äta och fortsätta med spår fem sen.

Akt II

Jag: Faan också. Har du sett sprättaren? Jag måste ta upp. Kragen fastnade. Kan du titta borta vid teven om den rullade dit.
Cocos: Nej jag ser den ingenstans.
Jag: Hördu vi kanske skulle äta lite. Jag börjar bli vimsig. Kan du sänka lite? Har vi någon mat hemma?
Cocos: Nej jag tror inte det.
Jag: Man kanske skulle ta en promenad. Ska du med?
Cocos: Nej.

Man kanske skulle sadla om. Bli pjäsförfattare.

1 kommentar:

Maria sa...

Jag såg hur ni tog små lätta danssteg samtidigt som ni samtalade, sprättade och undrade om matsituationen... en dansföreställning tycker jag nog ni ska satsa på!

Ha en förljuvande helg och ge mina lyckönskningar till brudparet!