onsdag, april 01, 2009

Slottsfröken för en dag

Återkommen från två dagar på slott i Sörmland blev jag så skröplig att jag idag var tvungen att sjukskriva mig. Jag har migrän i hela skapelsen. Slottsinternatet gick ut på att några människor i ledande position (ett sällskap där jag besynnerligt nog ingår) i lugn och ro skulle planera/implementera/ plantera/parera/integrera/interfoliera en organisationsstruktur i en annan. När vi hade hittat vår flygel med ett arbetsrum belamrat med projektorer, sladdar, adapters, fruktkorgar och bubbelvattenflaskor var det dags för förmiddagskaffe. Eftersom vi knappt hunnit komma igång med arbetet släpade vi med oss våra lappar och telefoner så att vi kunde jobba och äta slottsmuffins samtidigt. Slottet genljöd av de mest påhittiga mobiltrudelutter. Det ringdes från hemmavarande arbetsplatser. Det ringdes från hem där barn hade tappat simkläder och där äkta hälfter undrade vad konferensutövarna hade för sig. Vi satt i lågt skurna sammetssoffor från 1700-talet som gjorde det svårt att balansera dator och kaffekopp i knäet samtidigt. Det knakade och skramlade när vi reste oss. Vi fortsatte oförtrutet att arbeta och åstadkom en rad uppbyggligheter i form av förslag på genomlysning av organisationsgemensamma arbetsflöden, kompetensutvecklingsplaner och individbaserad coaching. Det bedårande vackra vårvädret flög förbi utanför fönstret och fåglarna i den sörmländska fågelsjön vid slottet brast ut i vårdrillar som jag misstänker innehöll en del dirty talk. Myllan ångade och vätte våra skor när vi anlade promenaderna mellan slottsmatsal och flygelbyggnad. Vi längtade plötsligt till våra egna små täppor och balkonglådor medan vi ståndaktigt arbetade oss igenom den planerade agendan. Till middag bjöds soppar, frikasséer, mousser, medaljonger och revärer. Eller något sånt. Jag koncentrerar mig så att jag får värk i ögonbrynen när maten presenteras. Ögonblicket därpå har jag glömt alltihop och svarar på förfrågan att det serverades något sorts kött och någon sorts potatis och att det var gott. Otacksamhet är slottskockans lön. Efter maten vägde jag hundra kilo och hade behövt knäppa upp byxorna men det är inte kutym i ståndsmiljö. Vi beställde en Armaniac i stället, för matsmältningen, och sedan satt vi i stearinljusens fladdrande sken och lyssnade på suckarna från kakelugnarna. Kanske var det Vita frun, kanske var det vinden. På det stora hela är slottsatmosfären alldeles förträfflig enligt min mening. Om någon med slott och polisong berikad baron får för sig att fria till mig lovar jag att allvarligt överväga möjligheten. Jag tror bestämt att jag skulle klä som slottsfru. Förutom att jag blev sjuk efter en dag, då. Men det var nog knappast slottets fel.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken underbar beskrivning av ett arbetsinternat. Tänk att få prova på att vara slottsfröken och sitta i gustavianska stolar! Monica

stella sweden sa...

Jisses...du behöver en spabehandling efter DENN upplevelsen! Jag ska få en sånn när jag fyller år i april! Johooo! Och det VAR en helt otrolig berättelse!

Stina sa...

Monica kära vän, det är ju sådär det är. Och otroligt nog får man en del gjort även om man nästan tuppar av på kuppen.
Stella, Grattis, vackra vårfågel! Hoppas din Spabehandling blir ljuvlig.

Maja sa...

Uppknäppta byxor är inte kutym på affärsmöten i Frankfurt heller, men det går att lösa med långa tröjor.

/En som har provat

Anonym sa...

HOHOHO!
Tack, Stina!
Jag hade inte skrattat ordentligt på flera veckor, kändes det som, när först ett stilla fniss letade sig upp ur min förvånade strupe för att sedan hastigt bana väg för det stora, härliga gapflabbet!!! You are a great storyteller,sister!

Jag kan f ö bli din hovdam, om det skulle till att bli på det viset! För då kan man väl alltid få sig en liten överbliven gobit i köksenvirongerna, om inte man själv skulle bli friad till av en dylik greve el annan blåblodig polisongbeklädd herreman som liksom skulle dyka i sällskap med den förste, som alltså dyker upp på knä framför dig...eller...ja, nåt sånt?
Annie

Stina sa...

Maja, hjärtat! Jag längtar efter dig och att få se dig i dina långa tröjor! Puss, puss, puss!!!
Annie dear. Vi delar systerligt på allt, matrester från slottsköket och annat av livets förnödenheter. Alltid.