onsdag, februari 13, 2008

Det blir bara bättre

Idag klappade mitt antivirusprogram ihop utan förvarning. Röda bomber överallt: not secure, not secure. Jag har suttitt en timme i hjälp-chatten med Norton Symantec. Följt anvisningarna till punkt och pricka men det hände ingenting av värde. Bomberna är kvar. Nu har jag fått rådet att avinstallera och ominstallera. En kilometerlång instruktion i ett mejl. Det står bland annat att man ska tänka på att ha installationsfilerna tillhands liksom den en gång levererade produktnyckeln, annars kan man inte installera igen. Så ska man följa anvisningarna som bland annat lyder:
Om en katalog inte går att ta bort nedan så kan ni prova att starta datorn i felsäkert läge och ta bort den där. Stäng av datorn helt. > Starta datorn och börja sedan trycka på F8 knappen med jämna mellanrum ca 1 gång per 1-2 sec > En meny kommer upp då kan ni sluta trycka F8 och välj sedan "Felsäkert läge" eller "Safe Mode".
Jag letar frenetiskt efter min produktnyckel och hittar två olika serienummer, ett tryckt utanpå ett cd-fodral och ett där jag skrivit NY PRODUKTNYCKEL för hand med kladdig blyerts på ett gammalt kuvert. Jag läser vidare i instruktionen och det låter än mer betryggande:

OBSERVERA! Härigenom avlägsnas samtliga Symantec-produkter på er dator.

Jag känner mig evinnerligt gammal och hjälplös när jag ställs inför den här typen av problem. Jag önskar uppriktigt att den där Per som så tålmodigt hjälpte mig på chatten, kunde uppenbara sig här in person, i blåställ och med för ändamålet adekvata verktyg och hjälpa mig. Jag skulle gladeligen knyta på mig bollfransförklädet och gå ut i köket och koka kaffe och lägga upp småkakor på ett fat för hans skull. Men han finns nog tyvärr inte på riktigt. Och jag är sjuk och orkar inte läsa instruktioner den här veckan. Jag får helt enkelt leva äventyrligt på internetet ett tag framöver.

Inga kommentarer: