torsdag, maj 21, 2009

Ljuvliga storstad!

Jag längtar redan tillbaka till denna förunderliga storstad som är både sofistikerad och rå i ett och samma andetag.

Från vårt fönster

I shoparna runt Pigalle säljer man annat än de bijouterier vi främst var ute efter. Där bodde vi på en bakgata, så vi fick träna oss att inte fastna för länge med blicken på de grobianer som jobbade som inkastare till de sjaskiga budoirer vi passerade. Men livet levs även i hallickarnas kvarter. Vägg i vägg med "Madame Li" och "Madame Lo" ligger fruktaffärerna med de sötaste apelsinerna. Och restaurangerna med de godaste köttgrytorna. Och en liten barnteater med en livs levande clown som blåser såpbubblor och kindpussar ungar i knästrumpor och flätor.

Sacré Coeur
Som tur är behöver man inte vistas hela tiden i skymningskvarteren även om man bor där. Det var evigheter sedan jag var i Paris, så jag kom inte ihåg varken byggnader eller väderstreck men det gjorde Liza så vi klarade oss galant. Vi upptäckte kvarter som jag inte haft någon vidare koll på tidigare. Rue du Lappe, Rue de Faubourg. Där kunde man kolla in folk på trendbarer och köpa dyrbart krimskrams. Och stolar om man vill. Kvarteren är kända för sina möbelsnickerier.

Rue St Antoine


Une patisserie
Jag hade glömt bort att Paristavernorna är så köttorienterade. Jag åt kött tre gånger om dagen. Kändes det som. Gott var det men grottmänniskan i mig började spritta lite väl mycket. Vin fick vi också i oss. Tre gånger om dagen. Minst. Men det blev vi bara raska av, vi kunde gå hur länge som helst när vi väl satte igång. Inte i högklackat men med paraply. Parapluie! Det regnade naturligtvis men det gjorde att vi utan dåligt samvete kunde frekventera hur många barer som helst. På natten sov vi sött. I alla fall jag. I gränden utanför dundrade lastbilar och mobiletter, men på grund av någon egendomlig sjuklig defekt som jag har men inte lider av, sover jag alltid bättre i oväsen än i tystnad. Mina reskamrater som är mer normala nyttjade öronproppar så de var också hyfsat utvilade till morgonens croissanter och café au lait som vi fick påtår på påtår av.

Kulturaktivitet.

På fyra dagar i Paris hinner man jättemycket och absolut ingenting.
Nästa gång....blir nog snart.


Båtuthyrning i Jardin des Tuileries

4 kommentarer:

Anonym sa...

Oh, lala!

Merci bien pour la petite regarde à la dérobée de Paris!
Je veux retourner a cette ville charmant a bientôt!

(hoppas tu comprends min skolfranska à la lexikon! Det var svårare än jag trodde att försöka få ner nåt i skrift på detta annars så vackra språk!)

Mademoiselle Annie

Stina sa...

Ha, ha. Ja det är ett hopplöst språk, men trots allt lika spännande som staden.

stella sweden sa...

...helt underbar reseskildring! Att dricka vin tre gånger om dan gjorde även jag när jag var i Italien för måååånga år sedan...det är lag på det...och så man äter!

Stina sa...

Jag håller med. Utlandsresor måste vara målorienterade. Mat, vin, mat, vin, kanske ett litet kulturellt evenemang emellanåt...