onsdag, maj 13, 2009

I packningstagen

Jag är en sådan där resenär som kan slänga ur mig att jag gillar att resa lätt. En liten väska bara, möjligen ett ombyte. Sedan när jag ska packa min weekendväska kan en utomstående observatör förledas att tro att jag ska byta kontinent på ett tag. Min packlista är inte så organiserad som den borde. Nästan hela väskan är fylld av högklackade skor som jag misstänker kommer att användas sparsammare i verkligheten än i mina fantasier. Tre kavajer är nedtryckta i väskans botten. Utan att på något sätt vara delar av en ensemble. Mina byxor och kjolar (observera pluralis) har andra snitt och färger än överdelarna. Jag försöker tänka mig in i hur jag kommer att se ut i de möjliga kombinationerna, men eftersom tankebilden inte blir som jag har tänkt mig, slutar jag planera och rafsar ner några sjalar, vantar och halsband. Som också är rätt snygga var för sig. Jag stänger locket. Jag övergår till mina handväskor. (Observera pluralis!) Plötsligt längtar jag efter min färgglada greklandsväska. Den har gått upp i sömmarna och ser ut att vara uppfiskad ur Döda havet. Jag plockar fram syskrinet och lagar den. Jag får salt på fingrarna men nu går den i alla fall att stänga. En liten handväska i plast är desperatinhandlad på HM för en timme sen. Den ser inte klok ut. Men nu börjar jag bli klar. Jag laddar småväskorna med läppstift, näsdukar och mynt. Jag konstaterar att jag har slarvat bort mitt franska lexikon. Jag börjar känna mig fransysk på allvar.

5 kommentarer:

stella sweden sa...

...rasande roligt att följa dina o marrängens bekymmer om just väskor inför resan...hunn har just sytt en ny väska...visste du det?

...känns som att jag ska med!

Pappa B sa...

Glöm inte de tre P:n, plånbok, pass, p-piller och papiljotter *s*
Ha det så fint ute i stora världen.
pappa B

Anonym sa...

Hög igenkänninsgfaktor. Kan det vara ett släktdrag? Ha kul! /Katarina

Stina sa...

Hej där Pappa B! Blev inte det där fyra p:n? I alla fall så använde jag mitt femte P flitigast: paraplyet. Men ingen stad är vackrare i regn än Paris, så det gjorde inget.

Stina sa...

Katarina darling! Ja jag vet. Vi är ena riktiga slarvmostrar. Men det verkar ju gå bra det med. Och oui, oui! Vi har haft toppskoj. Kram!