söndag, december 21, 2008

Julstök - eller inte

Det har varit en helt oförsvarlig bloggtorka, jag vet. Och det beror inte på att jag pysslat inför julen. Jag har jobbat som om jag vore en arbetsnarkoman, vilket jag tack och lov inte är. Men veckan före jul var jag inbokad på utvecklingsdagar på annan ort. Ja ni fattar. Inspirationsarbetsgrupper, julsill och schlagertävling. Julgeten som så troget men helt allena står för julstämningen i mitt hem, har framfört sina klagomål genom att lite lagom störande prassla med skägget. Han har anlagt en synnerligen moloken uppsyn vilket får mig att skämmas gruvligt. Försynt hummande påminner han om att jag lovat honom en virkad juleluva till i år, vilket jag naturligtvis försummat jämte övriga julförpliktelser.

Igår tog jag i alla fall tag i situationen. Jag köpte köttfärs och stekte köttbullar så att hela lägenheten blev inosad som en grillkiosk. När jag plockade upp stekspaden från köksgolvet insåg jag att jag verkligen behöver städa. Så jag gjorde ett ryck och torkade av golvlisterna runt köket. Eftersom min lägenhet inte har blivit renoverad på årtionden, följde rätt mycket av färgen med. Jag anfölls av jultrötthet och lät resten av golven vara ifred. Jag åt upp hälften av köttbullarna till middag och tittade på Love actually som gick på teve och som jag alltid snyftar obehärskat till från början till slut.

Idag är jag lika pigg som jag var trött igår. Jag har handlat skinka och oliver och en hel påse grönkål. Jag har förvissat mig om hur Hötorgshallen håller öppet i dagarna så att jag får mina ostar före julafton. Systembolaget tänker jag ta på tisdag. Det finns ingen anledning att planera in den typen av besök i förväg, eller hur? Barnen är på ingående, juleljusen säger hoppsan.

Snart är det faktiskt jul!

5 kommentarer:

Lotta sa...

Stoora julkramen till dej å julgeten ;)

Stina sa...

God jul tillbaka sweetie. Julgeten blir helt i gasen av att få en egen hälsning och skickar en skäggig julpuss.

stella sweden sa...

Ja ska steeeeeeeeeeeka köttbullar imorrn efts ja äääntligen är leeeeeeeedig U de kommer U osa lika gott som hos di de lovar ja!

Ska vi byta..ska vi byta köttbullar?


GOOOOOOOOOOOOOOOOOOOJUUUUUUUUUUUUUUUUL!

Anonym sa...

Men hallå! Du har ju BÅDE julget och amaryllis, det ser väldigt pyntat ut! Ses snart!

Stina sa...

Ros darling! Ja det börjar pynta på nästan av sig själv. Åh vad jag längtar tills du komemr. Puss så länge.
Stella: Grattis till ledigheten. Byta grejer? Byta köttbullar? Ja kanske det, mot en falukorv eller rostig spik.....
Kraaaam