söndag, november 09, 2008

Distraktioner

Jag har börjat på ett nytt jobb. Anspänningen är muskulös. Jag är inte precis en person som slarvar över saker, börjar jag ett nytt jobb gör jag det ordentligt. Min första helg, den här helgen noga räknat, var tänkt till avkoppling. Avkoppling från nya jobbet. Jag har strängt taget inte tänkt på något annat än NYA JOBBET. Eftersom jag efter femtiotre år känner mig själv rätt bra, visste jag att jag skulle reagera så här. All min fritid har därför reglerats enligt ett schema kännetecknat av militärisk precision. Jag har sett till att vara sysselsatt. Under den gångna veckan inklusive lördag och söndag har jag gjort följande:
  • tränat tre gånger
  • missat yogapassen två gånger (synd kanske!)
  • lyssnat på Bodil Malmsten som pratade om sitt författarskap
  • suttit och druckit vin på KB
  • suttit på annan bar på Kammakargatan och ätit älgbiffar (och druckit vin)
  • stått och hängt på Stampen (och druckit vin och till min egen förvåning tagit en svängom på dansgolvet)
  • sett om hela första säsongen av Anna Pihl
  • sett om hela första säsongen av Vänner
  • promenerat längs vattnet
  • lagat mat i storkoksformat som om jag skulle ha hela familjen samlad hela veckan vilket jag inte ska
  • köpt ansiktskrämer för mogen hy

Jag känner mig kanske inte riktigt så utvilad som jag tänkt mig, men det brukar jag inte göra annars heller vid närmare eftertanke. Nu är jag precis på väg att missa veckans tredje försök att gå på ett yogapass men eftersom jag har ett inplanerat besök på Konserhuset klockan tre så är jag ändå ganska nöjd med mitt upplägg för veckoslutsavslappning.

9 kommentarer:

Lotta sa...

En mästarinna i avslappningsaktivitetskultur eller nått :)

Stina sa...

Ja eller hur. Avslappnad och totalfreakad i ett och samma andetag.

Anonym sa...

Lyssnat på Bodil Malmsten...

hur var det?
Låter som det kan varit jättebra?

Anonym sa...

Heja Stina!

Jag tror att ditt sätt är ett utmärkt sätt att börja nytt jobb på - och känner mig hedrad att jag har fått dela flera stycken av dina distraktioner/jobbundvikandestrategier! Bra att vi tog varsin svängom, dessutom! See you very soon, sister!
Annie

Stina sa...

Hej Carina! Ja Bodil M. var helt fantastisk. Fullsatt hörsal, förstås. Hon pratade om sitt författarskap och hur ofta hennes läsare blandar ihop hennes karaktärer med henne själv. Hon är djupsinning, rolig och lättsam i ett svep. En riktig vitamininjektion. Gå och lyssna till henne så fort du får tillfälle.
Annie, darling. Ses snart igen. Till lite lugnare musik nästa gång kanhända.

Anonym sa...

Tack vare dig har jag köpt biljett till Poesifestivalen där Bodil Malmsten är med, ska bli jättebra hoppas jag.

Stina sa...

Carina: Så roligt! Du kommer att gilla hennes framträdande. BM är inte bara en fantastisk författare utan också en otvungen och spirituell estradör. Mycket nöje. Hälsar Stina

stella sweden sa...

Gillade nog mest de hääär...suttit på annan bar på Kammakargatan och ätit älgbiffar (och druckit vin)...

;)

Stina sa...

Ja du Stella, de älgbiffarna var inte dumma. Och vinslurkarna är betydligt bättre än kognitiv beteendeterapi. Så länge slurkarna inmundigas i vänners lag vill säga.